Havbl%C3%A5%20-%20Depresjon%20-%20dag

Hvorfor er pappa så trist?

Min pappa er veldig snill. Han var ikke trist før, og jeg forstår ikke hvorfor han har blitt? Hverken mamma, lillesøsteren min eller jeg er triste.

Når jeg spør ham, sier han at det går fint, men det gjør det jo ikke. Jeg tegner tegninger til ham, går tur med hunden vår og sier til lillesøsteren min at hun ikke må skrike når pappa hviler seg. Men pappa blir ikke glad. Han bare sukker og smiler, ofte uten å se på meg. Mamma gjør det meste hjemme og går på jobb hver dag. Det er ikke hver dag Pappa går på jobb, men han er jo ikke syk. Det synes jeg er rart, men jeg har ikke spurt ham hvorfor han ikke går på jobb.

Hva skal jeg gjøre, og hvorfor er pappa så trist og lei seg?

Hilsen
Jente, 12

Hei!

Tusen takk for at du skriver til oss. Det er veldig forståelig at du lurer på hva det er som gjør at pappaen din er trist og hva du skal gjøre. Det å ikke forstå kan være vondt, så derfor er det fint at du skriver til oss sånn at det kanskje kan bli lettere å forstå. Da kan det bli enklere å vite hva du kan, og hva du ikke kan gjøre.

Gjennom det du skriver om hvordan du prøve å være god mot pappa ser vi at du har omsorg for de rundt deg. Det synes vi er en god egenskap å ha.

Det kan være mange grunner til at voksne er triste, selv om de ikke har pleid å være det. Noe kan ha skjedd som har gjort dem triste, men de kan også bli triste uten at noe har skjedd og da kan det være ordentlig vanskelig å forstå.

Mennesker kan bli triste når gleden forsvinner. Noen ganger kommer gleden lett tilbake, andre ganger er det vanskelig å bli glad igjen. Mennesker kan bli syke i tankene og følelsene, på samme måte som vi kan bli syke i magen og i beina. Slike tanke- og følelsessykdommer kan gi vonde tanker og skape triste følelser og kan gjøre at det er vanskelig å være glad. Da er det ikke alltid at vi selv eller de rundt oss kan hjelpe, men vi kan få hjelp hos legen.

Kanskje du kan snakke med mamma eller en annen voksen du stoler på, og som kjenner pappa? Læreren din eller helsesykepleier på skolen er eksempler på personer du også kan snakke med om dette. Det kan hjelpe deg til å forstå litt mer, og dermed får det litt bedre selv. Vi på Pårørendesenteret har tro på å snakke om vanskelige ting, for da føler vi oss ofte litt mindre alene. Det kan også være lurt å tenke over hva du liker å gjøre, og forsøke å gjøre litt mer av det.

Vi ønsker deg lykke til og alt godt videre!

Med vennlig hilsen fra oss