Gr%C3%A5%20-%20Bombe%20-%20dag

Hva er stress og hva kan jeg gjøre med det?

Jeg er en jente på 16 år. Hverdagen er stressende. Mye skolearbeid og lite ro hjemme. Store søsteren min har vært psykisk syk en stund, og jeg bekymrer for henne.

Jeg lurer på hva stress er, og hva jeg kan gjøre?

Hei og takk for at du skriver til oss.

Det er mange måter å tenke om stress på. De fleste tenker nok på stress som noe som er negativt, slitsomt og belastende og som vi helst bør unngå. Det går an å kalle denne formen for stress for negativt stress. Negativt stress opplever man når de utfordringene man har blir større enn det man selv føler man klarer å håndtere.

Vi mennesker opplever stress forskjellig. Når vi snakker om negativt stress er det opplevde stresset som er viktig. Det som oppleves som stress for én person trenger ikke å oppleves som stress for en annen. Det er også ulikt fra menneske til menneske hvor mye stress vi tåler. Det er lettere å tåle stress hvis man har det bra i livet sitt, spiser og sover godt enn hvis man er redd, sulten og sliten fra før. Det vil også variere i løpet av livet hvor mye stress vi opplever og tåler.

Hvordan vi kjenner at vi er stresset, vil også variere fra person til person, stress oppleves for mange som en blanding av tanker, følelser og reaksjoner i kroppen. Man kan for eksempel kjenne hjertebank, kvalme, svette og stive muskler. Følelsen av stress kan likne på uro, og henger sammen med bekymring eller redsel for ikke å ha kontroll. Kontroll i denne sammenhengen kan for eksempel handle om kontroll over eget skolearbeid, tid eller sykdom hos seg selv eller andre. At man ikke vet hva som kommer til å skje og mangel på kontroll er kjennetegn ved veldig stressende situasjoner.

Hvis du kjenner deg stresset og har lyst til å prøve å gjøre noe med det, er det noen ting du kan forsøke.

Hvis du er stresset fordi det skjer vanskelige ting i livet ditt, er den beste løsningen at de vanskelige tingene går over eller lar seg løse. Det er ikke alltid det er mulig, dessverre. Men det å snakke med noen om hvordan du har det, kan være et skritt i riktig retning. Selv om det ikke er mulig å løse alt gjennom å snakke med noen, kjennes det ofte godt å ikke bære på slitsomme tanker og følelser alene. Kanskje kan du også få hjelp og støtte til å gjøre noen endringer i hverdagen.

Du kan også øve deg på å bli klar over når du stresser, og prøve å stoppe opp et øyeblikk og kjenne på hva som skjer med deg. Hvis du blir klar over at du stresser, er det lettere å håndtere følelsene.

For noen kan det hjelpe å bestemme seg for å vente med å tenke videre på det du bekymrer deg for eller stresser over til senere. Du kan ha et fast klokkeslett på dagen hvor du setter deg ned og går inn for å bekymre deg og tenke på alt som stresser deg. Det høres banalt ut, men det er faktisk mange som bruker slike utsettelsesteknikker med god virkning. Det er mindre slitsomt å tenke på stresset i for eksempel en halv time enn å gå med stressende tanker og følelser hele dagen.

Det kan også være lurt å minne deg selv på at tanker ikke er noe annet enn tanker. Og følelser er «bare» følelser. Fordi om en tanke eller en følelse dukker opp i hodet ditt eller kroppen din, er ikke det et bevis på at innholdet i tanken eller følelsen er «sann».  Du kan heller ikke påvirke verden omkring deg ved hjelp av tankene dine.

For noen hjelper det med avspenningsteknikker eller mindfulnessøvelser.

De fleste slik øvelser handler om å konsentrere seg om å være tilstede her og nå, gjerne gjennom å holde oppmerksomheten på pusten sin. Man kan også systematisk gå gjennom alle muskelgruppene i kroppen og få dem til slappe av mens man sitter eler ligger i en behagelig og avslappende stilling.

Hvis stress og bekymring forstyrrer deg så mye at du mister livsglede og ikke orker å gjøre ting du vanligvis liker, er det lurt å ta kontakt med noen som kan hjelpe deg. Det er ikke sunt å gå med et høyt stressnivå over tid.

Generelle råd er også å forsøke å få nok søvn, spise regelmessig og få i seg vitaminer og mineraler, samt være i fysisk aktivitet minst en halvtime hver dag, gjerne utendørs slik at man får dagslys inn i øynene.

Vi håper du finner noen strategier som kan hjelpe deg. Det finnes mange voksne som både vil og kan hjelpe deg. Du er også velkommen til å chatte med oss på up.no eller ringe til oss på 9094848.