Lys%20turkis%20-%20Kleenex%20-%20dag

Hva går av meg?

Eg blir enormt trist i perioder og vet ikke hvorfor.. i tillegg har eg ikke hatt noe særlig med energi i kroppen...

Hva går av meg?

Jente 11 år

Det høres ikke godt ut å ha det slik som du skriver og det er fint at du prøver å finne ut av det sånn at du kan få hjelp til å få det litt bedre.

Vi tror det er bra snakke med noen om hvordan du har det. Både for å ikke gå med det alene og for å kunne få hjelp til å få det bedre. Når man går med vanskelige følelser alene kan de vokse seg større og plage oss mer. Kanskje kan du fortelle om hvordan du har det til mamma eller pappa, eller en annen voksen som du stoler på i familien eller på skolen? Hvis du synes det er vanskelig å snakke med noen nær deg kan du gjerne ringe til noen som har som jobb å snakke med barn og unge om hvordan de har det. Det kan være Unge pårørende (tlf. 90 90 48 48), Mental helse (tlf. 116 123) eller SOS-telefon (tlf. 22 40 00 40).

Det er helt normalt å være trist og nedfor av og til, også i flere dager. Det er naturlig å være trist og full av sorg når noe vondt har skjedd. Men hvis man kjenner på stor tristhet, mister interessen for ting man vanligvis bryr seg om, sliter med søvn, konsentrasjon og initiativ det meste av dagen, de fleste dager i mer enn to uker, er det grunn til å gå til lege.

Vi ønsker deg alt godt og håper du får hjelpen du trenger for å få det litt bedre!