Prim%C3%A6r%20gr%C3%B8nn%20lys%20-%20Selvskading%20-%20dag

Jeg kjenner en som skader seg selv

Jeg kjenner en som skader seg selv. Jente 14. De gjør det på flere måter, de kutter, brenner og gjør ting uten å tenke. De har selv vært en hjelp for meg som sliter litt selv med den første, men som det er nå virker det som de trenger hjelp med en gang. Personen virker lei av alt, jeg har fått vite at de har prøvd å ta livet sitt flere ganger på forskjellige måter. Det er tungt å holde på denne hemmeligheten og jeg tenker at vi må gi beskjed på en god måte. Hva tenker dere er en god måte å få overbevist dem til å gi beskjed sammen? Hvis det ikke går så må jeg ha en annen måte å gi beskjed på (kommer til å gjøre det). Jeg har fått mye råd om hvordan man skal rense og ta vare på sårene sånn at de gror igjen bra. Denne personen bryr seg veldig mye om andre, men ikke seg selv.

Hei og takk for at du skriver til oss.

Det er forståelig at du opplever denne situasjonen som vanskelig. Det å slite med selvskading og være bekymret for vennene sine er slitsom og tungt.

Det er vanlig å ha triste og vonde tanker og følelser innimellom. Alle mennesker har det. Ofte går de over av seg selv, eller man kan snakke med en venn eller en av foreldrene sine om det man tenker og føler.

Noen barn og ungdommer har ekstra mange vonde tanker og følelser fordi de har opplevd noe fælt. Hvis man ikke har noen å snakke med eller ikke finner ord for det man har inni seg, blir det ekstra vanskelig. Det kan bli så vanskelig å bære alt det vonde inni seg at man prøver å få det til å forsvinne på en aller annen måte. Det noen gjør for å lette på trykket inni seg, kan være slike ting som du beskriver. Det kan være å kutte seg på kroppen med noe skarpt. Å gjøre vonde følelser om til et vondt sår som blør, kan gi en kortvarig opplevelse av lettelse. Det kan gjøre det mulig å holde ut å være seg selv litt til.

Noen tror at det å kutte seg betyr at man ønsker å dø. Som regel er det ikke sånn. Det er mer sånn at man skader seg for å orke å leve.

Det dumme er at vonde følelser ikke blir borte for godt selv om man skader seg. De kommer tilbake senere. Mange skammer seg også over at de kutter seg, og så får de skamfølelsen i tillegg til de vonde følelsene.

Noen mennesker skader seg fordi de ikke føler noen ting i det hele tatt, og prøver å gjøre noe som skal få fram følelser. Å kjenne smerte, kan være bedre enn å ikke føle noen ting.

Det man kan gjøre er å tilby å hjelpe til å finne andre måter å tåle de vonde følelsene på, som for eksempel å snakke med noen eller gjøre noe som ikke er til skade, som å kose med dyr, høre på musikk eller gå en tur i frisk luft. Å finne andre måter å håndtere vonde tanker og følelser på, kan man få hjelp til av for eksempel helsesykepleier på skolen eller man kan snakke med en psykolog. Kanskje kan man finne ut hvorfor livet har blitt så vondt. Kanskje er det mulig å gjøre noe med situasjonen. Uansett kan det være fint å finne andre måter å håndtere det vonde på enn å skade seg selv.

Du spør hva som kan være en god måte for å kunne få til å gi beskjed til noen sammen. Kanskje det kunne være bra om du kan tilby nettopp det å være der sammen med henne når hun sier det, eller være den hun kan ringe og snakke med når hun har sagt det, enten til foreldra sine, helsesykepleier eller fastlege? Hvordan tror du det ville være for deg?

Dersom venninna di ikke vil eller får til å snakke med noen voksne selv, støtter vi deg i å gi beskjed til en voksen du stoler på. Da slipper du å være så alene om det og du kan få hjelp til å finne ut av hva som kan være lurt å gjøre videre. Du skal ikke bære på sånne hemmeligheter alene, selv om den som kutter seg sier at du ikke må si det til noen.

Det høres ut som at du er en god venn som bryr deg, og det er bra for venninna di. Samtidig tenker vi at du ikke skal behøve å bekymre deg for dette alene. Noe sier oss at du vet dette siden du allerede har tatt det opp med oss og har bestemt deg for å fortelle om det.

Det finnes flere plasser venninna di kan ta kontakt om hun trenger å snakke med noen før hun tørr å fortelle det til noen voksne hun kjenner. Barn og unges alarmtelefon 116 111, SOS-telefonen, Kors på halsen og Mental Helse Ungdom er alle steder der det jobber voksne som kan lytte og være til hjelp.

Vi ønsker deg lykke til med å finne noen som du kan snakke med videre slik at det kan bli litt bedre!