Lys%20gr%C3%A5%20-%20Ukonsentrert%20-%20dag

Kan man få PTSD når man er to år gammel?

hei jeg lurte bare på om man kan få ptsd når man er to år gammel hvis man opplevd noe skikkelig traumatisk opplevelse år man var så liten jeg blir plaget på skolen av dette å trenger å vite om det er sant???

Hei og takk for at du skriver til oss.

Det er et viktig spørsmål du stiller. Det er forståelig at dette opptar deg, både om det gjelder deg selv eller andre.

Alt vi opplever av gode og vonde opplevelser og hendelser i livet, påvirker oss. Vi kan bli sterkere, mer sårbare eller begge deler på en gang. Opplevelsene er med å forme hvordan vi fungerer og håndterer utfordringer senere i livet. Derfor er det viktig at barn og unge har det trygt og godt når de vokser opp. Dette er så viktig at det er nedfelt i FN sin barnekonvensjon, i menneskerettighetene og i lovverket velferdsstaten Norge styrer etter.

Vi vet ikke hva du har opplevd som liten, men forstår at det kan ha vært noe vondt og vanskelig for deg. Generelt kan vi si at dersom små barn opplever traumer som ulykker og omsorgssvikt, en utrygg tilværelse eller blir truet på livet, får det konsekvenser for hverdagslivet, den psykiske helsen, og for hvordan vi fungerer i voksen alder. Traumatiske opplevelser kan med andre ord føre til en PTSD diagnose, men trenger ikke å gjøre det. Om det gir grunnlag for å stille en PTSD diagnose, kommer an på hvert enkelt barn og hva det har opplevd. En PTSD diagnose utløser rettigheter og behandling som kan være til hjelp i en vanskelig situasjon.

Det å ha noe voksne som du har tillit til og du kan snakke med, kan gjøre at du bedre kan håndtere det som skjedde. Det kan igjen føre til at du får det litt bedre. Det kan være foreldre, en lærer, helsesykepleier eller sosialrådgiver på skolen, men også en venn eller en fritidsleder. Dersom hverdagen din er blitt så vanskelig at du trenger hjelp til å fungere på skolen og/eller blant venner, kan det være lurt å oppsøke fastlege og eventuelt en psykolog. Da kan dere sammen finne ut om du har en PTSD, og hvilken hjelp eller behandling du trenger for å få det bedre.

Om det ikke er noen trygge du kan snakke med, kan det å chatte eller prate på telefon med noen på en hjelpelinje være til god hjelp. Kors på halsen, Mental Helse Ungdom, Snakkompsyken og Pårørendelinjen er steder der det sitter voksne som er klare til å lytte til det du har å fortelle.

Lykke til med å finne din vei fremover, og med å få den støtten du trenger for at hverdagen skal bli litt bedre.