Beige%20-%20Tankeboble%20-%20dag

Jeg klarer ikke slutte å tenke på eksen

Jeg klarer ikke slutte å tenke på eksen. Det hår gått ca 1 år siden bruddet, men jeg tenker fortsatt på han. Jeg har et lite håp om at han en dag vil ha meg tilbake...

Når relasjoner tar slutt er det vanlig at vi kan kjenne på alt fra savn til lettelse. Det er slik at ingen reaksjoner er feil, og at alle reaksjoner er normale.

Eksempler på vanlige reaksjoner er at det kan være vanskelig å tro at det som har skjedd virkelig har skjedd. Kanskje går vi rundt og håper at det ikke er sant og later som det ikke har skjedd. Det er en måte å beskytte seg fra det som er vondt, men det virker dessverre ikke i lengden.

Noen blir veldig lei seg og triste. Kanskje gråter de masse og kjenner et sug i brystet eller magen eller susing i hodet eller andre ting i kroppen også. Andre blir kanskje rasende sinte og får lyst til å slå eller ødelegge noe, eller orker ikke å være der hvor de fikk vite om det som hadde skjedd. Da løper de kanskje ut og smeller døra hardt igjen.

For noen blir det helt rart og tomt inni dem, og de føler ingenting. De blir kanskje bare stille og sitter og stirrer i veggen. Mange kan oppleve alle disse tingene samtidig eller etter hverandre i full fart. Eller så har de det helt annerledes. Følelser kan vare kort eller lenge, og de kan svinge fra å være kjempesterke til nesten å være borte. De kan komme og gå.

Å ha følelser er en del av det å være menneske. Ingen følelser er unormale eller farlige. Alle barn og ungdommer er forskjellige, så det vil være mange måter å reagere på, både med én gang og etter hvert når kjæresterelasjoner tar slutt. Ungdomstiden handler mye om å bli kjent med egne følelser. På den måten kan vi forstå oss selv bedre og dermed enklere ta egne valg.

Det er lurt å snakke med noen vi stoler på. Det kan bli fryktelig ensomt og slitsomt å være alene med vanskelige tanker og følelser. Dersom du synes det blir for vanskelig å snakke med noen av de voksne du har rundt deg hjemme, kan du kanskje fortelle dette til noen andre som du stoler på? Kanskje har du en venn, noen i familien, en tante eller en onkel eller noen andre voksne som bryr seg om deg? Det finnes også voksne på skolen (lærer, helsesykepleier, miljøarbeider) som det går an å snakke med om det som er vondt og frustrerende.

Hverdagen blir ofte litt bedre når vi klarer å snakke om det som er vanskelig. Dersom du ikke har noen i ditt nettverk som du tenker kan være der for deg, er du allerede inne på vår nettside. Her er du velkommen til å chatte eller ringe oss på tlf 90904848.

Gode tanker til deg!