Havbl%C3%A5%20-%20Depresjon%20-%20dag

Jeg har en søster som har depresjon

Hei Jeg har en søster som har depresjon og det er veldig kjipt fordi flere ganger hører jeg noen gråte nede:( og jeg har en vannsklie tid fordi jeg får ikke mye oppmerksomhet

Det er veldig forståelig at det er kjipt når søsteren din har depresjon og at du har en vanskelig tid fordi du ikke får mye oppmerksomhet. Det er veldig bra at du skriver til oss sånn at vi kan prøve å hjelpe med innspill som kanskje kan gjøre at du kan få det litt bedre.

Jeg vet at mange kan kjenne seg igjen i det at en depresjon kan ta stor plass i familien og at det blir mye oppmerksomhet på den som har depresjonen og lite oppmerksomhet på søsken. Depresjonen kan også gjøre foreldre så bekymra og slitne at det kan være vanskelig for søsken å fortelle om det som er vanskelig for dem, og at de for eksempel kan savne oppmerksomhet eller tid til å gjøre ting som man pleide å gjøre sammen før depresjonen kom.

Det å ha det sånn som du beskriver er altså helt normalt, men det kan være veldig tungt å gå med tankene og følelsene alene. Det å snakke med en voksen som du stoler på kan være til hjelp, både for å ikke være så alene, men også for å finne ut av hvordan du kan få det litt bedre.

Bare du vet hvem det kan være greit for deg å snakke med om dette. Det kan være en i familien din, foreldrene til en god venn eller en voksen på skolen; helsesykepleier eller miljøarbeider. Det finnes også helsestasjon for ungdom i mange kommuner. De har gode folk å snakke med om hvordan du har det.

Om den første du prøver å snakke med ikke forstår, så prøv en annen. Det finnes mange voksne som ønsker å være til hjelp for barn og unge.

Selv om foreldrene dine ikke har vist deg så mye oppmerksomhet etter at depresjonen kom, vet jeg at det kan være veldig viktig for dem å få vite hvordan du har det. Det at de får vite kan gjøre at de kan få til å gjøre ting litt annerledes sånn at depresjonen ikke tar fullt så mye plass og sånn at de kan være mer tilstede for deg. Hvordan kan du få til å snakke med dem om det og hvem kan hjelpe deg med å få det til?

Det kan av og til være bra å begynne og snakke med noen som ikke vet hvem du er. Du er hjertelig velkommen til å chatte med oss, eller ringe til oss på 90904848.

Husk at du har lov å ha det bra fordi om søsteren din har depresjon.

Lykke til og gode tanker til deg!