Lys%20turkis%20-%20Sp%C3%B8rsma%CC%8Alstegn%201%20-%20dag

Hva gjør jeg?

faren min pleier og pelle me gi musa, hva gjør jeg?

Hei og takk for at du skriver til oss.

Det du beskriver høres veldig vanskelig ut. Det faren din gjør er ikke greit og ingen foreldre har lov å gjøre det mot barna sine. Det vet du sikkert allerede, men det kan være vanskelig å vite hva du kan gjøre med det. Derfor er det veldig bra at du skriver til oss slik at du kan få tips til hva du kan gjøre videre.

Det er viktig å sørge for din egen sikkerhet og hvordan du kan unngå å være alene med faren din. Kanskje trenger du hjelp til det og da er det nødvendig at du forteller det til noen som kan ta vare på deg. Det mest nærliggende er gjerne å fortelle det til mamma eller til en annen voksen som du stoler på. Det kan være sosiallærer eller helsesykepleier på skolen din, foreldre til en venn eller noen andre i familien din.

Av og til er det vanskelig å fortelle det til noen du kjenner. Da kan du få hjelp hos voksne som jobber med å hjelpe mennesker som har blitt utsatt for at noen har gjort seksuelle ting med dem uten lov. NOK er en sånn plass der du kan få snakke med voksne som kan hjelpe deg. De kan også mye om hva som er lurt å gjøre når noen gjør sånn som faren din gjør.

Det kan av og til være mindre skummelt å begynne å snakke med noen som ikke trenger å vite hvem du er, sånn som med dette brevet. Andre sånne plasser er Hjelpetelefonen for seksuelt misbrukte: 800 57 000, Vold- og overgrepslinjen: 116 006 og Alarmtelefonen for barn og unge: 116 111 eller 116111.no.

Du er modig som forteller om det faren din gjør med deg. Det er viktig at du fortsetter med å fortelle, sånn at du kan få hjelp til at det kan slutte. Det er mange voksne som ønsker å hjelpe deg, så ikke gi opp om du ikke får treff på første forsøk.