Beige%20-%20Tankeboble%20-%20dag

Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe?

Hei. Jeg er 17 år og har en far som har vært alkoholiker siden sommern før jeg startet i 8. klasse. Har for en liten stund siden fått vite att han har hatt psykoser i mange år. Medisinene han går på/burde gå på skal ikke blandes med alkohol. Er bekymret og føler ingen forstår. Moren min blir irritert om jeg sier jeg vil ha hjelp og noen å prate med som er erfaren på dette temaet og sier altid "vi venter litt til". Bor hjemme hos mamma i helgen og på hybel i ukedagene, men har mye kontakt med pappa. Er bekymret for helsen hans da han har hatt mye høyt blodtrykk, ser sliten ut og generelt sliter en del med seg selv. Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe? Han blir fort sint når han er full og har derfor ikke tort å si noe særlig til han om hva jeg tenker og føler.

Det du beskriver om hvordan du erfarer de voksne rundt deg nå, både med pappa sine vanskeligheter og mammas irritasjon når du tar det opp, høres vanskelig ut. Det er bra at du skriver til oss sånn at vi kan prøve å hjelpe deg å finne ut av hvordan du kan få det litt bedre.

Det å være bekymret og føle at ingen forstår kan være veldig ensomt. Vi vet at det kan føles bedre å få snakke med noen om hvordan du har det og hva du bekymrer deg for. Dette fordi du da er mindre alene og fordi du kan få hjelp til å finne ut av hva du kan gjøre for å få det litt bedre.

Av og til kan det være godt å snakke med noen i familien eller vennekretsen og av og til kan det være godt å finne noen utenfor familie og nettverk. Noen som ikke kjenner pappa eller mamma, men som kan høre på deg og hvordan du har det med det som skjer rundt deg.

Av det du beskriver om dine bekymringer får jeg et inntrykk av at du er glad i pappaen din og ønsker at han skal ha det bedre. Det å bekymre seg for noen du er glad i når de er syke og ruser seg på en sånn måte at de ikke klarer å ta godt vare på seg selv, er veldig vanlig og kan være veldig vanskelig. For eksempel kan det være vanskelig å bekymre seg for ting som du ikke får gjort noe med, sånn som hva pappaen din velger å gjøre og hvordan mammaen din velger å håndtere det. Da kan en føle seg ganske så fortvila og maktesløs.

Det er veldig forståelig at du ønsker å være til hjelp for pappaen din, samtidig som vi vil minne deg på at det er pappaen din som må ta imot nødvendig hjelp. Det finnes hjelp til pappaen din om han ønsker det og når han er klar for det. I mellomtiden er det bra at du klarer å ta vare på deg selv og ikke sliter deg ut på å løse dette for han. Å bruke tid med venner og gjøre ting som du setter pris på kan være noen sånne ting som kan være viktig for å få det litt bedre selv.

Noen kan få dårlig samvittighet av å ha det bra når noen som en er glad i strever med helsa si. Det er helt menneskelig, og samtidig kan det være både vondt og vanskelig. Kanskje trenger du å passe på å ha det godt innimellom når du har bekymringer slik som du har? Hva synes du?

Vi støtter deg i å finne noen å snakke med for din egen del. Det kan være helsesykepleier eller sosiallærer på skolen, fastlegen din, noen i kommunen din som jobber med rus og psykiatri eller noen andre voksne som du kjenner og stoler på. Du kan også ta kontakt med oss på Pårørendelinjen 90904848 og så kan vi hjelpe deg med å finne hjelp i nærheten av der du bor.

Vi sender deg gode tanker og lykke til med å finne noen du kan snakke med om hvordan du har det!