Ildr%C3%B8d%20-%20Sint%20-%20dag

En som går på laget mitt er voldelig mot meg

En som går på laget mitt er voldelig mot meg, jeg har blåmerker langt nedover armene mine og vet ikke hvordan jeg skal si ifra.

Det at noen på laget ditt er voldelig mot deg og at du ikke vet hvordan du skal si ifra, høres veldig vondt og vanskelig ut. At du skriver til oss er en god start på å få finne en løsning på problemet. Det er ingen som skal bli utsatt for vold, og det er viktig at du får hjelp til at dette tar slutt.

Vi vet ikke hvilket lag det handler om. Dersom det dreier seg om sportslige situasjoner med nærkontakt, så er dette noe som bør snakkes om mellom spillerne og da gjerne sammen med trener. Da er dere flere sammen som kan snakke om hva som er lov og ikke på trening og i kamper. Dersom det handler om et annet type lag, hvor det ikke er så mye fysisk kontakt, er det også viktig at det blir snakket om slik at det ikke skjer videre.

Det er lurt å dele dette med en voksen du har tillit til. Det kan være trener, en forelder, noen i familien, en lærer eller helsesykepleieren på skolen. Da kan de hjelpe deg videre med å finne løsninger.

Vi har tro på å snakke om det som er vondt og vanskelig. Det kan gjøre at du får det bedre. Det å snakke kan være mange ting. Det kan være å gi beskjed direkte til den det gjelder, det kan være å snakke med noen om det som skjer, og det kan være å få hjelp til å finne ut hva du kan si eller hvem som kan hjelpe deg å formidle dette slik at volden tar slutt. Alle barn og ungdommer har rett til å være trygge på trening og i andre fritidsaktiviteter.

Ingen skal bære på sånne vonde hemmeligheter alene. Det er veldig slitsomt å gå og kjenne på stress og vonde følelser over tid.

Hvis du synes det er vanskelig å snakke med noen du kjenner om dette kan du snakke med noen på Alarmtelefonen for barn og unge eller Kors på halsen. Der kan du prøve å snakke mer om det som skjer og få flere tips og råd til hvordan du kan få sagt ifra.

Lykke til med å finne den voksne personen som kan hjelpe og støtte deg i å komme ut av dette vanskelige. Dersom den første du spør ikke kan eller forstår, må du ikke gi opp, men spørre flere. Det er mange voksne som både vil og kan hjelpe deg med dette.