Prim%C3%A6r%20gr%C3%B8nn%20lys%20-%20Selvskading%20-%20dag

æ bli slått å sparka hjemme

Hei æ bli slått å sparka hjemme å vill ikke bo hjemme æ e ei jente på 16 år å e litt redd når æ e heim æ blir ikke slått å sån værr dag d e nånn uka sia sist men livredd får at d ska sje i gjæn

Det du beskriver er vondt og vanskelig og skal ikke skje med noen. Det er spesielt alvorlig at det skjer hjemme, der du skal kunne føle deg trygg og tatt vare på. Det er bra at du skriver til oss sånn at du kan finne måter å finne hjelp og kan få det bedre.

Det at du skriver til oss viser oss at du vet at det som blir gjort mot deg er galt og at du ønsker en endring. Det er forbudt ved Norsk lov å gjøre voldelige ting, som å slå og sparke, noen som helst og spesielt barna sine. Det er de voksne sitt ansvar å sørge for at barn og ungdom har det trygt.

Å bli utsatt for vold selv, å se andre bli utsatt for vold og ikke vite når eller om det skal skje igjen, er skadelig. Kroppen og hodet blir gående i en slags alarmberedskap og du kan kjenne på uro og redsel hele tiden. Når det er noen vi skulle stole på og er glad i som gjør det vonde mot oss kan det være ekstra vondt og utrygt.

Det er viktig at noen som du stoler på får vite hva som har skjedd og hvordan du har det. På den måten blir du ikke gående så alene med det og du kan få hjelp til å finne ut av hva som er lurt å gjøre for å få det bedre. Noen kan snakke med foreldrene sine, mens andre kan snakke med foreldrene til en venn. Andre kan snakke med noe andre i familien. For noen er det nettopp i familien det er utrygt og det er bedre å snakke med noen voksne som man er trygg på på skolen, i nabolaget eller på en fritidsaktivitet. Det er mange voksne som bryr seg om hvordan barn og unge har det og som ønsker å hjelpe.

Noen ganger kan det føles skummelt å skulle fortelle, og du kan være redd for hva som kan skje når du har fortalt noe så alvorlig. Da kan det være vanskelig å snakke med noen du kjenner og du kan ha lyst til å være anonym. Det finnes mange ulike hjelpetelefoner og chattetjenester der voksne sitter klare til å snakke med barn og unge som har det vanskelig eller lurer på ting. Alarmtelefonen for barn og unge, Kors på halsen og Pårørendelinjen er alle steder du kan kontakte for å få snakke eller chatte om hvordan du har det. Disse tjenestene er helt anonyme og du trenger ikke å si hvem du er.

Om det er sånn at du kjenner deg klar for å fortelle og få til en endring så kan du velge å kontakte barnevernet i kommunen der du bor. De har også vakt på kveldene så du kan ringe dem når som helst.

Vi sender deg gode tanker og synes det er bra at du er så modig at du skriver til oss og kan få hjelp. Alle fortjener å ha det trygt hjemme!