Hva er...

Hva er selvskading?

Det hender at noen skader kroppen sin med vilje. Det kalles selvskading. De kan for eksempel kutte seg, slå seg selv eller gjøre noe annet vondt med vilje.

Det kan være ulike grunner til at noen skader seg selv. Ofte handler det om at de har det veldig vondt inni seg. De kan være triste, redde, sinte eller føle seg tomme. Noen gjør vondt mot kroppen sin for å prøve å få det vonde til å kjennes litt annerledes eller litt mindre.

Hvis du har sett eller hørt noe sånt, kan det føles skummelt eller vanskelig å forstå. Kanskje blir du redd, lei deg eller forvirret. Noen barn kan også begynne å lure på om det er deres skyld.

Det er aldri er din skyld at noen har det så vondt.

Noen ganger kan noen også si at de ikke orker mer eller at de ikke vil leve. Det kan være veldig skremmende å høre. Hvis du opplever noe sånt, er det viktig at du forteller det til en trygg voksen. Det kan være en lærer, helsesykepleier, trener, forelder, besteforelder eller en annen voksen du stoler på.

Når noen har det så vanskelig, trenger de hjelp – akkurat som når noen blir syke eller skader seg i en ulykke. Det er voksne som har ansvar for å finne hjelp og passe på at ting blir tryggere. Du kan bry deg om og være glad i den som har det vondt, men du skal ikke måtte passe på alene eller bære på hemmeligheter som gjør deg urolig.

Det er også vanlig å få mange forskjellige følelser når noe sånt skjer. Du kan bli sint, redd, trist eller kjenne på skyld. Det viktigste er at du snakker med noen om det du opplever. Å få vite mer og dele tankene sine kan gjøre det litt mindre skummelt. Og husk – du er ikke alene.

Trenger du noen å snakke med, kan du kontakte Pårørendelinjen på chat eller telefon 90 90 48 48. Her møter du våre trygge fagpersoner som kan lytte og svare på spørsmål. Hvis du vil, kan du være anonym.

Noen ganger skader noen kroppen sin med vilje. Det kalles selvskading. Det kan for eksempel være å kutte seg, slå seg selv eller gjøre andre ting som gjør vondt.

Det kan være mange grunner til at noen selvskader. Ofte handler det om sterke og vanskelige følelser som tristhet, sinne, redsel eller en følelse av tomhet. For noen kan det å skade kroppen bli en måte å prøve å få kontroll på følelsene, slippe unna tankene en stund eller kjenne noe annet enn det som gjør vondt inni dem.

Hvis du har sett eller hørt noe sånt, er det helt vanlig å bli usikker, redd eller lei seg. Kanskje lurer du på hva du burde gjøre, eller om det på en eller annen måte er din skyld.

Det er aldri er din skyld at noen har det vanskelig eller skader seg selv.

Noen ganger kan personer som har det veldig vondt også si at de ikke orker mer eller at de ikke vil leve. Det kan være skremmende å høre. Hvis du opplever noe sånt, er det viktig at du sier det til en trygg voksen. Det kan være en lærer, helsesykepleier, trener, forelder, besteforelder eller en annen voksen du stoler på.

Når noen har det så vanskelig, trenger de hjelp – på samme måte som når noen blir fysisk syke eller skader seg. Det er ikke ditt ansvar å passe på at de får det bedre. Du kan bry deg om dem og ønske å hjelpe, men du skal ikke stå alene med bekymringer eller hemmeligheter som gjør deg urolig.

Det er også vanlig å få mange ulike følelser i en sånn situasjon. Du kan kjenne på frykt, sinne, tristhet, dårlig samvittighet eller føle deg maktesløs. Det viktigste er at du snakker med noen om det du opplever. Å få støtte og mer informasjon kan gjøre det lettere å forstå og håndtere det som skjer.

Trenger du noen å snakke med, kan du kontakte Pårørendelinjen på chat eller telefon 90 90 48 48. Her møter du våre trygge fagpersoner som kan lytte og svare på spørsmål. Hvis du vil, kan du være anonym.

Noen ganger skader noen kroppen sin med vilje. Det kalles selvskading. Det kan for eksempel være å kutte seg, slå seg selv eller gjøre andre ting som gjør vondt.

Det kan være mange grunner til at noen selvskader. Ofte handler det om sterke og vanskelige følelser som tristhet, sinne, redsel eller en følelse av tomhet. For noen kan det å skade kroppen bli en måte å prøve å få kontroll på følelsene, slippe unna tankene en stund eller kjenne noe annet enn det som gjør vondt inni dem.

Hvis du har sett eller hørt noe sånt, er det helt vanlig å bli usikker, redd eller lei seg. Kanskje lurer du på hva du burde gjøre, eller om det på en eller annen måte er din skyld.

Det er aldri er din skyld at noen har det vanskelig eller skader seg selv.

Noen ganger kan personer som har det veldig vondt også si at de ikke orker mer eller at de ikke vil leve. Det kan være skremmende å høre. Hvis du opplever noe sånt, er det viktig at du sier det til en trygg voksen. Det kan være en lærer, helsesykepleier, trener, forelder, besteforelder eller en annen voksen du stoler på.

Når noen har det så vanskelig, trenger de hjelp – på samme måte som når noen blir fysisk syke eller skader seg. Det er ikke ditt ansvar å passe på at de får det bedre. Du kan bry deg om dem og ønske å hjelpe, men du skal ikke stå alene med bekymringer eller hemmeligheter som gjør deg urolig.

Det er også vanlig å få mange ulike følelser i en sånn situasjon. Du kan kjenne på frykt, sinne, tristhet, dårlig samvittighet eller føle deg maktesløs. Det viktigste er at du snakker med noen om det du opplever. Å få støtte og mer informasjon kan gjøre det lettere å forstå og håndtere det som skjer.

Trenger du noen å snakke med, kan du kontakte Pårørendelinjen på chat eller telefon 90 90 48 48. Her møter du våre trygge fagpersoner som kan lytte og svare på spørsmål. Hvis du vil, kan du være anonym.

Marianne Røst Reilstad

Fagkonsulent og familieterapeut

Hva er ADHD?

ADHD er en tilstand som gir uro i kroppen og problemer med å konsentrere seg.

Hva er angst?

Angst er redsel eller indre uro, uten at vi tenker så nøye over det vi sier.

Hva er autisme?

Det kan være lettere å forstå det som skjer når du vet litt om autisme. Det er lov å synes at det er vanskelig, urettferdig eller slitsomt.

Hva er avhengighet?

Å være avhengig betyr at du har så lyst på noe at det nesten tar over hele hverdagen din.

Hva er barnevernet?

Barnevernet skal hjelpe barn og familier når barn ikke har det trygt nok hjemme, eller når familien trenger hjelp.

Velg din alder

Vi spør om hvor gammel du er for å kunne tilpasse informasjonen vi viser deg best mulig. Her er det ingenting som er hemmelig eller bare for voksne, men av og til kan det være vanskelig å forstå alt.