BARNAS BREV
LUKK BREV

Hvordan kan jeg få det bedre?

Eg hater å se at stefaren min og moren min kysser å sånn eller når han tar henne på rumpa. Eg har hatt problemer med farsfigurer før. faren min er rusmisbruker og alkoholiker. Pappa har skrevet stygge meldinger å sakt stygge ting til meg før. Før når eg var liten var eg og pappa uten kontakt i 4 år men så treffes vi. Men etter 2 år har vi ikke kontakt lenger. Det er 1 år siden eg har sett han. Og etter det fikk mor en ny kjærest men han var ikke smil mot oss. De var sammen i 3 år men så ble det over. Å etter det fikk mor den kjæresten hun har nå.
Men over til en annen ting. Eg har ADHD og har skole vegring. Eg sliter på skolen å klarer ikke å være der. Å ingen klarer å hjelpe. Eg har vært mange plasser å snakket. sånn som pårørende senteret Sandnes ,familievern kontoret , bup Bryne, barne vernet, men nå bup Sandnes. Mor har kontakt med ppt. Kan dere hjelpe meg med hvordan eg kan få det bedre

Vi beklager at det tok tid før du fikk svar!

Det er veldig forståelig at du kan synes det er vanskelig med kjæresten til mamma og tingene de gjør når de viser at de er glade i hverandre. Med det du beskriver om de andre farsfigurene i livet ditt som det ikke har vært så greit med, kan det være enda mer vanskelig for akkurat deg når mamma har ny kjæreste. Noen kan synes det er ekstra vanskelig å dele mammaen sin når mennene som har vært der før har gjort det vanskelig å være trygg. Kanskje du kan snakke med mamma om hva du synes og hva du trenger, slik at dere kan finne en måte å være sammen på som gjør det litt lettere for deg?

Det er skikkelig dumt at du har det så vanskelig med å være på skolen. Er det noen av de du snakker med du kjenner at det er litt bedre å åpne seg til og stole på? Det er ikke alltid så lett å stole på de voksne, og det er ikke alltid så godt å vite hvorfor det har blitt så vanskelig å gå på skolen sånn at det har blitt skolevegring. Da kan det være bra å tenke igjennom hvem det er lettest å være med og hvem det er lettest å snakke med og begynne der. Dersom du treffer en voksen som ikke har tid eller ikke forstår deg, forsøk en annen. Det finnes mange voksne som vil hjelpe deg. Du er ei så stor jente at din mening skal telle når det skal finnes best mulig hjelp til deg.

Det at du skriver til oss viser at du er ei jente som ikke er fornøyd med at skolevegring og AD/HD skal få stenge for det du har lyst til, som i alle fall er å få det bedre. Av og til kan det hjelpe å skrive ned hva det er du ikke vil at dette trøbbelet skal få ødelegge for og finne måter for å hindre trøbbelet i å vokse. Det kan være vanskelig å finne ut av det alene. Hvem kan være på laget ditt mot trøbbelet?

En tanke for at du kan få det litt bedre med deg selv kan være at du begynner å legge merke til alt det du faktisk får til. Det kan hjelpe deg til å få kontakt med hva du ønsker å fortsette og få til, og hva du ønsker å begynne og få til i framtida. Av og til kan det virke sånn at trøbbelet i livet kan miste litt kraft og du kan få det litt bedre.

Vi ønsker deg lykke til og heier på deg!

PS. De spørsmålene som er i brevet er ment for deg å tenke igjennom og svare på til deg selv. Ikke for at du skal svare oss på dem.
LUKK BREV
POST

Storebror er ikke som andre storebrødre

Min storebror er ikke som andre storebrødre. For to år siden har det blitt klart for...