Lys%20turkis%20-%20Hjerne%20-%20dag

Storebror er ikke som andre storebrødre

Min storebror er ikke som andre storebrødre. For to år siden har det blitt klart for ham og for meg at han har en psykisk lidelse. Legene har funnet dette ut sammen med storebror og foreldrene mine. Jeg syns synd på ham, men er også ofte irritert. Storebror vil ikke snakke så mye om at han er syk, og jeg tenker veldig mye.

Hva skal jeg si når kameratene mine spør om hvorfor storebroren min ikke går på skole eller har jobb?

Hilsen gutt, 16 år.

Hei!

Tusen takk for at du skriver til oss. Det å ikke forstå og ikke vite hva vi skal svare kan være vanskelig. Derfor er det fint at du skriver til oss. Det at du synes synd på broren din viser oss at du bryr deg om menneskene rundt deg. Det synes vi er en god egenskap å ha.

Søskenforhold er ulike. Noen er veldig nære, mens andre har ikke så mye til felles. Det som er ganske vanlig, er at det er mange følelser søsken imellom. Det kan være gode følelser som kjærlighet og tillit, men også sinne, irritasjon, misunnelse og rivalisering. Følelsene kan veksle både fra dag til dag, men også gjennom faser i livet.
Disse tingene forandrer seg ikke selv om den ene blir syk.

Når en er syk er det derimot lett å få dårlig samvittighet. Man kan få dårlig samvittighet fordi man selv er frisk og man kan få dårlig samvittighet når man kjenner sinne, frustrasjon eller irritasjon overfor den som er syk. Kanskje tenker man at man burde være snill og grei hele tiden mot den som er syk. Kanskje bidrar foreldrene også til å bygge opp under det å ta hensyn til den syke. Bare du vet hvordan dette føles for deg. Men det er altså helt normalt å ha alle varianter av følelser selv om én er syk. Ingen kan gjøre noen friskere eller sykere gjennom å ha følelser.

Dersom irritasjonen mot den som er syk blir veldig sterk, kan det være interessant å finne ut hvorfor det er blitt sånn. Da kan det være en idé å snakke med noen om det. Kanskje er sinnet egentlig et uttrykk for tristhet og sorg? Det hender det er sånn både hos ungdommer og voksne. Det kan også være at man blir sint fordi den som er syk tar all tid og oppmerksomhet i familien. Det hender foreldre glemmer at friske barn trenger like mye tid, kjærlighet og oppmerksomhet som den som er syk. Da kan det være lurt å snakke samme om det. Det kan også hjelpe deg å finne ut hva du kan svare når kameratene dine stiller deg spørsmål.

Å snakke med noen du har tillit til kan hjelpe deg til å forstå litt mer, og dermed få det litt bedre selv. Vi har tro på å snakke sammen om vanskelige ting, for da føler vi oss ofte litt mindre alene.

Vi ønsker deg lykke til og alt godt videre!

Med vennlig hilsen fra oss