LUKK BREV

Mammaen min har angst

Akkurat nå ligger mammaen min på sykehus. Det syntes jeg er veldig trist. Hun ble lagt inn på sykehuset 5. november 2019 og hun har enda ikke kommet hjem og nå nå jeg skriver dette er 11. januar 2020. Noen ganger føler jeg bare hun er helt borte. Det er ikke like kjekt uten mamma, men jeg har besøkt henne. Nå venter jeg bare på at hun skal komme hjem.

Mia 11 år.

Hei Mia!

Takk for at du skriver til oss!

Det er jammen forståelig at du synes det er trist at mammaen din må være på sykehuset så lenge! Det er mange dager der du kanskje ville ha fortalt henne eller spurt henne om ting du opplever både på skolen og i fritiden din, eller der du savner det dere pleier å gjøre sammen når hun er hjemme.

For noen mennesker blir angsten så plagsom at den blir helt uutholdelig, eller den gjør at personen som har angst ikke orker å gjøre ting, være sammen med folk, gå ut eller drive med andre gjøremål som for de fleste regnes som ganske hverdagslige fordi de er så plaget av redsel og uro inni seg. Da må de av og til på sykehus og få hjelp med det. Det er ikke alltid godt å vite hvor lang tid det tar før det hjelper sånn at de kan komme hjem igjen.

Vi tror det hjelper å snakke med noen om hvordan vi har det når vi kjenner at vi savner noen, lurer på hvordan det går eller kjenner oss triste. På sykehuset har de barneansvarlige som passer på at barna til de voksne som blir innlagt skal få mulighet til å snakke med noen om ting de tenker/lurer på og få informasjon. Kanskje har du allerede hatt en sånn samtale på sykehuset? Utenom dette tror vi det er fint å snakke med en voksen du stoler på om hvordan du har det. Kanskje det er pappa, eller noen andre i familien? Kanskje du kan snakke med en lærer eller helsesykepleier på skolen? Eller kanskje har du en fritidsaktivitet der du kjenner en voksen det går an å snakke med?

Det er fint at det fremdeles går an å ha det kjekt, selv om det ikke er like kjekt uten mamma hjemme. Vi tror det er lurt å gjøre kjekke ting og kose seg med venner og familie samtidig som, og fordi om, man er trist for at noen man er glad i ikke kan være med.

Vi ønsker deg alt godt og håper at det kan bli bedre snart!

LUKK BREV
VIDEOER