Prim%C3%A6r%20gr%C3%B8nn%20lys%20%E2%80%93%20Sykehus%20-%20dag

Mamma har kreft

Mamma har kreft og snart skal hun på behandling i tre uker. Hun har vært der før for tre år siden. Jeg er redd for mamma hver dag blir hun sliten.

Hei,

Takk for at du skriver til oss. Det er ikke rart at du er redd for mamma når hun er syk og sliten.

Når en i familien blir syk eller syk på ny, er alle reaksjoner normale. Det er ikke sånn at noen reaksjoner er feil, men de kan være slitsomme og vonde å tenke på.

Eksempler på vanlige reaksjoner som kommer med én gang, er at det kan være vanskelig å tro at det som har skjedd virkelig har skjedd. Kanskje går vi rundt og håper at det ikke er sant og later som det ikke har skjedd. Det er en måte å beskytte seg fra det som er vondt, men det virker dessverre ikke i lengden.

Noen blir veldig lei seg og triste. Kanskje gråter de masse og kjenner et sug i brystet eller magen, susing i hodet, eller andre ting i kroppen.

Andre blir kanskje rasende sinte og får lyst til å slå eller ødelegge noe, eller orker ikke å være der hvor de fikk vite om det som hadde skjedd. Da løper de kanskje ut og smeller døra hardt igjen.

For noen blir det helt rart og tomt inni dem, og de føler ingenting. De blir kanskje bare stille og sitter og stirrer i veggen.

Mange kan oppleve alle disse tingene samtidig eller etter hverandre i full fart. Eller så har de det helt annerledes.

Følelsene kan vare kort eller lenge, og de kan svinge fra å være kjempesterke til nesten å være borte. De kan komme og gå.

Det kan være fint å snakke med noen vi stoler på om hva vi tenker og føler.

Mange kjenner bekymring for hva som kommer til skje videre både med den som er syk og med dem selv. Noen lurer på praktiske ting, som for eksempel må de flytte eller hvem som skal kjøre dem til trening nå. Noen tenker at de aldri kommer til å bli glade igjen, og noen tror det ikke er lov til å være glad når noen er syk eller har vært slemme.

Å ha følelser er en del av det å være menneske. Ingen følelser er unormale eller farlige. Alle barn er forskjellige, så det vil være mange måter å reagere på, både med én gang og etter hvert.

Følelser kan være slitsomme, og det kan være fint å dele dem med noen vi stoler på. Da kan vi få det litt bedre.

Heldigvis finnes det hjelp å få for det du opplever nå. Det er flere voksne rundt deg som både kan og vil hjelpe deg. Støtte fra trygge voksne og venner kan være viktig for at du skal få det bedre. Dersom du ikke skulle få napp hos den første, prøv flere. Besteforeldre, venner, lærer og helsesykepleier på skolen er kanskje personer du har tillit til.

Dersom du ikke har noen voksne rundt deg som du har tillit til, kan du chatte med oss, eller ringe oss på tlf. 90 90 48 48. Kanskje kan vi hjelpe deg å finne ut hva som er lurt å gjøre.

Du kan også gå inn på Ung.no eller Kors på halsen for å finne hjelp.

Lykke til med å fortsette å dele tanker og følelser med andre, og med å få det litt bedre selv og sammen med andre!

Hilsen oss på Pårørendesenteret