Nattehimmel%20-%20Hus%20-%20dag

Jeg føler med veldig alene

Hei, jeg er 12-åring jeg føler meg veldig alene nå for tiden og jeg har ingen som vil være med meg. Til å med når jeg prøver å snakke med mamma og pappa sier de til meg hva skal vi gjøre med det.

Jeg håper dere kan hjelpe meg. ;(

Det høres skikkelig vondt ut å føle seg så alene som du gjør og det er fint at du skriver til oss slik at vi kan prøve å dele idèer med deg om hva du kan gjøre for å få det litt bedre.

Det er ofte lurt å snakke om det hvis du ikke har det bra, er veldig trist, sint eller er bekymret eller noe annet. Da blir du ikke så alene om det og du kan få hjelp til å finne måter å få det bedre.

For mange barn er det mamma eller pappa som er de voksne det er lettest og mest naturlig å snakke med hvis det er noe som er leit eller vanskelig.

Det er ikke sånn for alle barn. For noen barn kan det være vanskelig å snakke med foreldrene sine. Det kan være mange grunner til det, og det behøver ikke bety at det er noe galt verken med foreldrene eller barna.

Noen har andre i familien som tante, onkel, bestemor, bestefar eller andre som de kjenner godt og stoler på, som de kan snakke med. Andre har gjerne en voksen i idrettslaget, speideren eller en annen fritidsaktivitet. Noen kan snakke med en lærer de liker godt eller helsesykepleier (helsesøster) på skolen. Kanskje har du en slik voksen som du kan prøve å spørre om å få snakke med?

Hvis du ikke synes at den første voksne du snakker med tar deg på alvor eller hører ordentlig etter, er det lurt å prøve med en annen voksen. Ikke gi deg. Det finnes voksne som bryr seg om barn og vil lytte til det de har å si.

Å føle seg alene kan gjøre vondt på flere måter og gjøre oss usikre på oss selv. Husk at det ikke er noe galt med deg fordi om ingen vil være med deg for tiden. Det kan hjelpe å gjøre ting du liker og kanskje er det noen andre som vil være med etter hvert.

Vi ønsker deg lykke til og sender gode tanker!