Lys%20gra%CC%8A%20-%20Skyldf%C3%B8lelse%20-%20dag

Har jeg gjort noe galt?

Jeg går i 6. klasse. Jeg er ikke alltid enig med pappa og mamma, og de krangler mye. Mamma har en sykdom som gjør at hun må sove mye.

Jeg har vondt i magen og lurer på om jeg har gjort noe galt.

Hva kan jeg gjøre?

Det høres ikke godt ut å ha det slik som du har det nå og det er fint at du prøver å finne ut av hvordan du kan få det litt bedre.

Når du lurer på om du har gjort noe galt og kan kjenne det i magen, kan det hende du kjenner på det vi kaller skyldfølelse.

Det er fint å ha evnen til å få skyldfølelse. Har man gjort noe galt, kan man be om unnskyldning eller gjøre det man kan for å rette opp det man har gjort galt. Skyldfølelsen kan gjøre at vi skjønner selv at vi har gjort noe som ikke var så lurt.

Det som kan være dumt med skyldfølelse, er at den er ikke et bevis på at vi har gjort noe galt. Skyldfølelse er bare en følelse, og som andre følelser kan den dukke opp selv når det ikke er noen grunn til det. Hvis vi ikke skjønner selv hvorfor vi føler skyldfølelse, blir det enda mer slitsomt, for da vet vi ikke hva vi skal gjøre.

Av og til hender det man har personer rundt seg som sier ting eller viser med kroppen at de synes du har gjort noe galt selv om du ikke har det. De kan kritisere deg, kjefte på deg, himle med øynene eller sukke og stønne av ingenting. I sånne situasjoner er det lett å begynne å tro at de har rett. Da kan man få skyldfølelse uten at man skjønner hva man har gjort galt. Det er veldig leit og veldig slitsomt å ha det sånn. I verste fall begynner man å tro at man er feil.

Barn som bor i familier hvor noen er syke eller veldig slitne, noen har dødd eller det har skjedd andre triste ting, har lett for å få skyldfølelse. Av og til tror de for eksempel at det er deres skyld at de som er syke er syke. Det er vondt å føle sånne følelser, og barn kan skamme seg så mye over det de tror de har skylden for at de ikke vil snakke med noen om det. Å gå alene med skyldfølelse er ekstra slitsomt.

Det kan være både fint og nødvendig å få lov til å fortelle om det man tenker på og det man tror man har skylden for til voksne som har tid og tålmodighet til å høre på. Det hjelper ikke at de voksne bare sier «det er ikke din skyld» hvis man tenker at de voksne ikke vet hva de snakker om. Det kan være vanskelig å fortelle om ting man skammer seg over og er redd for at man har gjort galt, men snakker man med noen man stoler på, vil det veldig ofte kjennes bedre etterpå.

Barn har aldri skylden for sykdommer, krangel eller andre ting som skjer med voksne. Voksne har alltid ansvaret for voksne. Voksne har også ansvaret for barn. Når de voksne er syke eller slitne er det ikke alltid de klarer å se at barna har det vanskelig, og da er det viktig at de får vite om det for å kunne gjøre noe med det.

Vi håper du finner noen voksne hjemme eller på skolen som du kan snakke med om det du opplever som vanskelig nå. Om den første du prøver å snakke med ikke hører ordentlig på deg så prøv igjen eller prøv en annen. Det finnes mange voksne som både vil og kan hjelpe deg. Du er også velkommen til å chatte med oss på up.no eller ringe til oss på 9094848.

Lykke til med å finne den som du kan snakke med for å finne ut av hvordan du kan få det litt bedre!