Prim%C3%A6r%20gr%C3%B8nn%20lys%20%E2%80%93%20Sykehus%20-%20dag

Farmor er på sykehuset

Farmor ble innlagt på sykehuset på lørdag. Hun hadde veldig vondt i magen. Farfar ringte etter sykebilen, og den kom og hentet henne midt på natten. Far sier at legene ikke vet hva som feiler henne ennå. Jeg er så redd for at farmor skal dø. Jeg har aldri vært på et sykehus, og vet ikke om jeg tørr å besøke henne.

Hva gjør de på sykehuset med farmor nå?

Hilsen jente, 10 år

Hei!

Takk for at du skriver til oss!

Det kan være vanskelig når noen vi er glad i blir syke og vi ikke vet hva som skal skje. Da er det fint å spørre noen sånn at det går an å finne mer ut av hva du kan gjøre og hvordan du kan finne ut av det du lurer på. Det er tydelig at du bryr deg om farmor og hvordan hun har det når du lurer på hva sykehuset gjør med henne og er redd for at hun kan dø. Å bry seg om andre synes vi er en god egenskap.

Når en person kommer til et sykehus fordi de har blitt syke helt plutselig, kommer de til et mottaksavdeling eller akuttmottak. Der skjer de første undersøkelsene og den første samtalen mellom legen og sykepleierne på sykehuset og den som er syk. Det er ofte ikke så veldig lang ventetid fordi man er opptatt av å finne ut som det er en sykdom som trenger behandling med en eneste gang, eller om det går greit å vente litt.

Ofte blir personen undersøkt i kroppen i tillegg til at man snakker sammen. Da lytter legen på hjertet, klemmer på magen, lyser i øynene og forskjellige andre undersøkelser. Ofte kommer det en person som er bioingeniør og tar blodprøver fra armen for å undersøke blodet.

Hvis personen er syk i kroppen, kan det hende at han eller hun blir sendt til en avdeling som heter radiologisk avdeling. Der kan de ta røntgenbilder, CT eller MR-undersøkelser som gjør at man kan se ting inni kroppen på bilder på en dataskjerm.

Etter at undersøkelsene er ferdige og legen har sett på blodprøvesvar og bilder, blir det bestemt hvilken avdeling personen skal til. Av og til kan det ta mange dager før de som jobber på sykehuset finner ut hva slags syk personen er. Da tas det flere prøver – blodprøver, og bilder og kanskje enda flere undersøkelser. Det blir nesten som detektivarbeid.

Når man er på sykehus, blir det ofte mye venting. Den som er innlagt ligger i senga si på et rom, enten alene eller sammen med andre som er innlagt. Noen får lov til å gå litt rundt i gangene eller gå ut og lufte seg innimellom. Det er som regel lov til å få besøk av familien sin på sykehuset, men av og til må man planlegge besøket på forhånd.

Når man finner ut hva som feiler den som er syk, kan man starte behandling. Det kan være en operasjon, medisiner eller samtaler avhengig av hva slags sykdom det er snakk om. Noen ganger er behandlingen for gjort, men av og til tar det lengre tid - dager eller uker.

Veldig mange mennesker blir friske av de sykdommene de har, og kan komme hjem etter noen dager eller uker. Det kan hende de fremdeles er slitne eller ikke helt friske når de kommer hjem, og må være hjemme en stund før de kan gå på jobb eller begynne å være med på aktiviteter igjen. Noen må tilbake på sykehuset flere ganger fordi de trenger behandling mange ganger.

På alle sykehus og alle avdelinger skal de som jobber der snakke med den som er syk om han eller hun har barn eller søsken som er under 18 år. Barna skal få vite om sykdommen og behandlingen av de som jobber på sykehuset. Det står i loven.

Kanskje du kan spørre mamma eller pappa om hva som skjer med farmor og så kan dere snakke sammen om hva du tenker på og hvordan det kan være trygt for deg hvis du skal besøke henne.
Vi tenker at det er lurt å snakke med noen voksne om det som er vanskelig slik at det går an å finne ut av hvordan det kan bli bedre.

Vi håper det går bra med farmor og sender masse gode tanker til deg!

Med vennlig hilsen fra oss