LUKK BREV

Eg har veldig lyst til å flytte

Hei, eg har veldig lyst til å filytte til Oslo, vi bur san 8 timer unna, men ja.. eg he VELDIG lyst!!, men eg trur ikkje at foreldra mine e enige. Vi bur i ei bygd, og her er veldig lite folk å være med, det er bare 7 jenter i klassa. Og eg likar ikkje dei so godt egentli. eg e masse åleine å kjeder meg, eg har som sagt VELDI lyst til å flytte, av veldig mange grunner egentli... men eg føler ikkje at mamma og pappa teke meg seriøst når eg sei til dei at eg har veldi lyst til å flytte. Eg tenker masse på at ej he SJUKT lyst og at vi bare lever ett liv, og d er no det skal være gøy, livet e no, ikkje seinare.. eg veit at ej kjeme til å angre når ej blir større om ej ikkje får overtalt dei til å flytte..

Det er veldig naturlig og forståelig at du er lei deg når du er mye alene, kjeder deg og har lyst å flytte. Det at du opplever at mamma og pappa ikke tar deg seriøst, høres vanskelig og frustrerende ut.

Alle barn og ungdommer er forskjellige, så det vil være mange måter å reagere på når vi blir frustrert. Å ha følelser er en del av det å være menneske, det å bli seg selv, og av det å bli klar til å ta egne valg som ungdom og voksen. Tanker og følelser er verken riktige eller gale. De bare er. Derfor kan det være lurt å snakke med noen du stoler på om tankene og følelsene dine. Det kan bli fryktelig ensomt og tungt å bære dem alene.

Vi kan også bli sinte eller lei oss fordi det som skjer oppleves urettferdig. Kanskje tenker vi at det er noen sin skyld, og blir sinte på dem. Kanskje blir vi sinte på oss selv fordi vi tenker at vi skulle gjort noe annerledes. Følelser er ikke logiske, og det går ikke an å si at de er feil. Heller ikke det å være sjalu når du ser på hvordan andre har det og det ligner på sånn som du skulle ønske at livet ditt var. Det går an å være glad i noen og frustrert på noen samtidig.

Vonde ting kan bli enda vondere enn de trenger å bli når du går med dem alene.

Noen synes det er best å snakke med moren eller faren sin når de har det vondt, mens andre synes det er vanskelig å snakke med dem. Det betyr ikke at det er noe galt med foreldrene eller barnet/ungdommen. Kanskje det bare er sånn at man ikke er så vant med å snakke sammen om hvordan man har det.

Dersom du synes det blir for vanskelig å snakke med noen av de voksne du har rundt deg hjemme, kan du kanskje fortelle dette til noen andre som du stoler på? Kanskje har du en venn, noen i familien, en tante eller en onkel eller noen andre voksne som bryr seg om deg? Det finnes også voksne på skolen (lærer, helsesykepleier, miljøarbeider) som det går an å snakke med om det som er vondt og frustrerende.

Dersom den første du prøver å snakke med ikke forstår, så prøv en annen. Det er mange voksne som bryr seg om hvordan barn og ungdom har det, og som ønsker å være til hjelp.

Hverdagen blir ofte litt bedre når vi klarer å snakke om det som er vanskelig. Dersom du ikke har noen i ditt nettverk som du tenker kan være der for deg, er du allerede inne på vår nettside. Her er du velkommen til å chatte eller ringe oss på tlf 90904848.

Gode tanker til deg!
LUKK BREV
FAGBREV

Må vi snakke om det hele tiden?

Når det skjer noe spesielt, er det ikke så rart at mange i familien blir opptatt av det.