Havbl%C3%A5%20-%20Depresjon%20-%20dag

Eg har det ikke særlig bra

hei, eg har det ikke særlig bra hjemme eller på skolen eg bor på å eg har begynt å kutte meg selv. Har en sån ekkel følelse i magen heile tida og orker ikke det mer

Takk for at du skriver til oss!

Det at du ikke har det bra hverken hjemme eller på skolen høres både vondt og slitsomt ut.

Det er bra at du forteller både om at du ikke har det bra og det at du har kuttet deg. Det finnes hjelp, og du kan få det bedre når du forteller og snakker med noen om dette. Det å skrive til oss kan kanskje være første steget ditt på veien til å finne ut av hvordan du kan få det litt bedre.

Vi vet ikke hvor gammel du er eller hva det er som gjør at du ikke har det bra, men her deler vi noen tanker og tips med deg. Kanskje kan du kjenne deg igjen i noe av det og finne noe du kan prøve for å ikke ha det så vanskelig som du har det nå.

Det er veldig mye som er «normalt» i ungdomstiden. Man kan nesten si at det er normalt å føle seg unormal. Det betyr ikke at det er lett å håndtere alle tankene og følelsene som dukker opp og alt som skjer. Uansett hvor normalt alt er, kan det være veldig slitsomt.

Utviklingen og alt som skjer i denne tiden involverer tanker og følelser – psyken – til ungdommer. Alle hormonene som finnes i kroppen i ungdomstiden påvirker også humøret. For mange kan ungdomstiden være spennende, men også slitsom og vanskelig.

Noen opplever sterke følelser og blir kjempelei seg eller rasende sint, mens andre kanskje ikke føler så mye. Det går an å få så store utfordringer i tanker og følelser at det går ut over trivselen i hverdagen. I sånne situasjoner er det lurt å få hjelp av noen andre, kanskje til og med fagpersoner som helsesykepleier, psykolog eller lege. Mange opplever også at det kan være til hjelp å chatte med hjelpetjenester på nett eller ringe noen. Det er mange måter å få hjelp på, men det viktigste er å ikke gå alene for lenge med vanskelige tanker og følelser. Hvis man gjør det, kan man etter hvert bli syk av det.

Hvis man bekymrer seg mye for seg selv eller andre kan det også slite på kreftene. Andre årsaker til at man kan få det psykisk veldig slitsomt, er hvis man har store belastninger i livet sitt. Belastninger kan man oppleve både på skolen og hjemme. På skolen kan det være at man strever med å henge med, opplever press og stress eller bli mobbet av andre, enten medelever eller lærere.

Hjemme kan det være belastende hvis man for eksempel har syke foreldre eller søsken, hvis familien har dårlig råd, hvis noe i familien ruser seg, eller hvis foreldre krangler mye. Det finnes det hjelp å få hvis du tror du klarer å ta kontakt i slike situasjoner. Hvis du ringer 116 111 kommer du til Barn og unges alarmtelefon. Der sitter det voksne mennesker som har som jobb å hjelpe barn og unge som har det vondt og vanskelig. Dem kan du snakke med om hva du vil, og du kan også være anonym. De har også chat.

Det er bra for den psykiske helsa å ha mennesker i livet sitt som man bryr seg om og som er glad i deg tilbake. Det holder med ett menneske eller én venn, selv om det er mange som har mange gode venner. Vi er forskjellige når det gjelder hvor sosiale vi er og hvor mye kontakt vi trenger med andre mennesker.

Felles for de fleste er at vi trenger å kjenne at vi tilhører et sted eller en gruppe. Det kan være å være en del av en familie, en vennegjeng, en klasse, et nabolag, et idrettslag eller noe helt annet. For de fleste er det også en god følelse å få lov til å bety noe for noen andre.

Hvis vi holder på med noe som vi synes er meningsfullt eller lærerikt, er det også noe som er bra for oss.

Dersom du opplever å ikke ha noen voksne rundt deg som du stoler på og kan snakke med, er du velkommen til å ringe til oss på tlf 90904848 eller chatte med oss på ungepårørende.no.

Gode tanker til deg!